Pitkä junailu
Ruotsissa on varmasti paljon nähtävää. Minä näin tällä kertaa Tukholman sataman, vilauksen Gamla Stanista, hankalia reittejä tietyömaiden halki, melkein kolme tuntia maanalaista ihmisvilinää Tukholman asemalla, maalaismaisemia makuuvaunun ikkunasta sekä kolmen minuutin kävelyn verran Malmön asema-aluetta. Tuntui Ruotsilta. Väite: Maailmaa remontoidaan nykyään enemmän kuin ennen. Tukholmassa oli poikkeusjärjestelyjä heti sataman lähellä. Slussenissa oli myös tekeillä jotain suurta. Jopa vanhan kaupungin kaduilla silmiini osui useita työmaita suoja-aitoineen, ja kun pääsin Vasabronin yli ja näin jo rautatieaseman, piti vielä hoksata mistä mennään yli jäämättä Volvon alle. Ehdin asemalle ennen yhdeksää, ja juna lähti yhdentoista jälkeen. Hyydytti, enkä raaskinut tuhlata säilytyslokeroon. Niinpä kävin vain kaupassa ja istahdin eväsretkelle kohtuullisen mukavaan penkkiasetelmaan syvällä asemakompleksin uumenissa. Vaaleapuiset, viehkosti kiemurtelevat istuimet saattoivat olla jonkinlainen au...