Ei enää Euroopassa
Matkan suurin tuntematon oli edessä. Istanbul on aina tuntunut kiehtovalta ajatukselta — toisaalta tuhansien vuosien historian kannalta, toisaalta ihan vain koska se on maailman kruunaamaton kissapääkaupunki. Oli hyviä syitä olla menemättä. Tuenko turismillani jotain mitä en haluaisi tukea? Joudunko keskelle jotain minkä keskelle en haluaisi joutua? Onko kaikki liian outoa? Toisaalta, olin käynyt Putinin Venäjällä, väkijoukkojen välttely on helppoa — ja jos Istanbul olisi oudompi kuin Mongolia, niin ehkä se olisi jo ihan kokemisen arvoinen. Olisin tuskin voinut saada miellyttävämpää matkaseuraa yöjunaan. Samassa neljän vuoteen makuuosastossa kanssani oli päälle kolmekymppinen espanjalaispariskunta sekä eläkeikäinen sveitsiläisnainen. Espanjalaiset olivat minun tavoin ensimmäistä kertaa Istanbuliin menossa, mutta Paola-rouvalla oli lukuisia käyntejä takanaan. Kyllähän se rauhoittaa mieltä, kun samaan paikkaan on menossa vanhuksia ja lapsiperheitä — ja molempia oli riittänyt Plovdi...