Komediaa ja tragediaa
Ranskaan palaisin hieman myöhemmin reissullani. Mutta vielä ennen kuin piipahtaisin viikoksi Espanjaan, edessä oli yksi lyhyt pysähdys. Näppärin junayhteys Marseillesta Barcelonaan kulki Montpellierin kautta, ja siihen kuului reilun kahden tunnin vaihto. Täydellistä. Junamatka Montpellieriin oli lyhyt. Penkkitoverina ollut korealaisnainen oli hiljainen, mutta yllättävän avulias. Kun yritin epätoivoisesti avata pähkinäpussia, hän tuota pikaa tarjosi saksia. Kun nousin junasta hieman kiireellä, hän huikkasi perääni ja ojensi sateenvarjoani. Kiitin ja kiirehdin ulos iloisena siitä etten joutunut Montpellierin kosteaan ilmanalaan ilman suojaa. Montpellier tervehti hieman erikoisella juna-asemalla. Laitureilta noustiin yhdistävälle tasolle, pitkään ja kookkaaseen halliin. Molemmissa päissä oli isot ulkoterassimaiset alueet, ja erilaisia siltoja ja portaita alas kadulle. Vaikka tiesin jo, minne haluaisin asemalta lähteä, meni hetki hahmottaa miten päin olin ja mitä kautta poistuisin. Lopulta...